Els números ordinals i partitius són un contingut que s’ha de donar des dels primers cicles de l’educació bàsica ja que tenen gran importància al desenvolupanment del sentit numèric dels xiquets.
Començant pels ordinals cal fer una breu explicació de com s’organitzen: els primers ordinals(de l’u al quatre) tenen formes diferents, és a dir, primer, segón tercer i quart.
Mentre que els ordinals des del 5 fins a l’infinit es formen sumant una “e” amb Accent obert al nom del número cardinal, ès a dir: quintè, sisè, setè, vuitè etc…
cardinal
|
Masculí singular
|
Femení singular
|
Masculí plural
|
Femení plural
|
u
|
primer 1er
|
primera 1ra
|
primers 1ers
|
primeres 1eres
|
dos
|
segon 2on
|
Segona 2ona
|
segons 2ons
|
segones 2ones
|
tres
|
tercer 3er
|
tercera 3ra
|
tercers 3eres
|
terceres 3eres
|
quatre
|
quart 4t
|
quarta 4a
|
quarts 4ts
|
quartes 4es
|
cardinal
|
Masculí singular
|
Femení singular
|
Masculí plural
|
Femení plural
|
cinc
|
cinquè 5è
|
cinquena 5a
|
cinquens 5ns
|
cinquenes 5es
|
sis
|
sisè 6è
|
sisena 6a
|
sisens 6ns
|
sisenes 6es
|
set
|
setè 7è
|
setena 7a
|
setens 7ns
|
setenes 7es
|
vuit
|
vuitè 8è
|
vuitena 8a
|
vuitens 8ns
|
vuitenes 8es
|
nou
|
novè 9è
|
novena 9a
|
novens 9ns
|
novenes 9es
|
deu
|
desè 10è
|
Desena 10a
|
desens 10ns
|
desenes 10es
|
Per als números partitius s'utilitzen els ordinals corresponents, amb l'excepció del segon: mig, mitja, mitjos, mitges (1/2), el tercer, amb la forma llatinitzada terç (1/3), i les formes dècim (1/10), centèsim (1/100) i mil·lèsim (1/1.000).
A partir de terç és freqüent la construcció amb l'ordinal femení seguit de part o fracció: una quarta part de pastís, una sisena d’ous.
vos deixe un enllaç on podeu escoltar correctament la pronunciació:
http://adf.ly/d7fgg
http://adf.ly/d7fgg
ací podeu buscar diferent informació relacinada amb el tópic que estem tractant.
http://adf.ly/d7XVt
vos deixe un enllaç on podeu escoltar correctament la pronunciació:
http://adf.ly/d7fgg
http://adf.ly/d7fgg
ací podeu buscar diferent informació relacinada amb el tópic que estem tractant.
http://adf.ly/d7XVt
Amb l’ensenyament dels números ordinals i partitius, busquem a l’apartat acadèmic, que els xiquets aprenen a organitzar sèries de objectes amb un ordre, desemvolupar l’atenció i contribuir a consolidar el concepte de quantitat i raonament lògic matemàtic. Un altre objectiu és ensenyar els xiquets a identificar el nom del números amb l’escriptura en cífres dels mateixos.
Les actituds que esperem per part dels nens és que desemvolupen la capacitat de comprendre l’ordre dels esdeveniments al seu món i de la societat, així com manejar les quantitats per poder demanar alguna cosa. Hem triat uns jocs que són molt simples però molt constructius, com poden ser competicions entre els xiquets (joc del mocador) o exercicis per manejar l’expresió escrita.
Pel que fa als números partitius, les activitats que hem triat són les següents:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada