dijous, 27 d’octubre del 2011

Números ordinals i partitius

Els números ordinals i partitius són un contingut que s’ha de donar des dels primers cicles de l’educació bàsica ja que tenen gran importància al desenvolupanment del sentit numèric dels xiquets.

Començant pels ordinals cal fer una breu explicació de com s’organitzen: els primers ordinals(de l’u al quatre) tenen formes diferents, és a dir, primer, segón tercer i quart.
Mentre que els ordinals des del 5 fins a l’infinit es formen sumant una “e” amb Accent obert al nom del número cardinal, ès a dir: quintè, sisè, setè, vuitè etc…

cardinal
Masculí singular
Femení singular
Masculí plural
Femení plural
u
primer 1er
primera 1ra
primers 1ers
primeres 1eres
dos
segon 2on
Segona 2ona
segons 2ons
segones 2ones
tres
tercer 3er
tercera 3ra
tercers 3eres
terceres 3eres
quatre
quart 4t
quarta 4a
quarts 4ts
quartes 4es

cardinal
Masculí singular
Femení singular
Masculí plural
Femení plural
cinc
cinquè 
cinquena 5a
cinquens 5ns
cinquenes 5es
sis
sisè 
sisena 6a
sisens 6ns
sisenes 6es
set
setè 
setena 7a
setens 7ns
setenes 7es
vuit
vuitè 
vuitena 8a
vuitens 8ns
vuitenes 8es
nou
novè 
novena 9a
novens 9ns
novenes 9es
deu
desè 10è
Desena 10a
desens 10ns
desenes 10es

Per als números partitius s'utilitzen els ordinals corresponents, amb l'excepció del segon: mig, mitja, mitjos, mitges (1/2), el tercer, amb la forma llatinitzada terç (1/3), i les formes dècim (1/10), centèsim (1/100) i mil·lèsim (1/1.000).

A partir de terç és freqüent la construcció amb l'ordinal femení seguit de part o fracció: una quarta part de pastís, una sisena d’ous.


vos deixe un enllaç on podeu escoltar correctament la pronunciació:


http://adf.ly/d7fgg
http://adf.ly/d7fgg

ací podeu buscar diferent informació relacinada amb el tópic que estem tractant.

http://adf.ly/d7XVt



Amb l’ensenyament dels números ordinals i partitius, busquem a l’apartat acadèmic, que els xiquets aprenen a organitzar sèries de objectes amb un ordre, desemvolupar l’atenció i contribuir a consolidar el concepte de quantitat i raonament lògic matemàtic. Un altre objectiu és ensenyar els xiquets a identificar el nom del números amb l’escriptura en cífres dels mateixos.
            Les actituds que esperem per part dels nens és que desemvolupen la capacitat de comprendre l’ordre dels esdeveniments al seu món i de la societat, així com manejar les quantitats per poder demanar alguna cosa.Hem triat uns jocs que són molt simples però molt constructius, com poden ser competicions entre els xiquets (joc del mocador) o exercicis per manejar l’expresió escrita.





Pel que fa als números partitius, les activitats que hem triat són les següents:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada